سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

در سال 1926 در اشتوتگارت آلمان کمپانی دایملر-بنز که امروزه آن را با نام مرسدس بنز می‌شناسیم، توسط کارل بنز و گوتلیب دایملر تاسیس شد .

ماجرای تاریخچه شرکت مرسدس بنز از این قرار بود که بنز و دایملر از سال 1881 به طور کاملا مستقل و بی‌خبر از وجود یکدیگر، به تلاش برای اختراع و ساخت اتومبیل مشغول بودند. در سال 1886 کارل بنز در کارخانه کوچک خود با نام Benz & Cie در اشتوتگارت آلمان توانست اولین موتور درون‌سوز را تولید کند. در سال 1888 او با سرمایه‌گذاری همسر خود «برتا بنز» نخستین خودروی جهان را با نام Benz Patent Motorwagen را به ثبت رساند.

از سویی دیگر و به طور موازی دایملر در کمپانی کوچک خود به نام Daimler Motoren Gesellschaft یا همان DMG با همکاری و طراحی مایباخ، در سال 1901 توانست اولین خودروی خود را بسازد. عمر دایملر مجال نداد تا ثمره تلاش‌های چند ساله خود را شاهد باشد، اما پسران وی به همراه مایباخ باعث بقای این کمپانی شدند.

کمی بعد «امیل جلینگ» که یک سرمایه‌دار و کارآفرین اروپایی بود، همکاری خود را با DMG آغاز نمود. یک سال بعد و در سال 1902 جلینگ توانست نام تجاری این برند را که برگرفته از نام دختر وی «مرسدس جلینگ» بود به ثبت برساند و اولین خودروی تولید شده توسط DMG با توان 35 اسب بخار مرسدس نام گرفت. بنابراین از سال 1902، کمپانی DMG به طور رسمی صاحب برند مرسدس شد.

پس از اتحاد کمپانی‌های مرسدس و بنز، پسران دایملر یادآور شدند که پدر خود همواره از یک ستاره به عنوان سمبل استفاده می‌کرده است. از میان طرح‌های ستاره‌های چهار پر و سه پر ارائه شده، مدیران کمپانی ستاره سه پر را به عنوان نماد و لوگوی این کمپانی انتخاب کردند.

بنابراین اکنون با مرور تاریخچه مرسدس بنز می‌دانیم با آنکه این شرکت در سال 1926 تاسیس شد و امروزه به یکی از بزرگترین و پیشرفته‌ترین برندهای خودروسازی در جهان تبدیل شده است، اما پایه‌گذاری این کارخانه سال‌ها پیش از این صورت گرفته بود و تلاش‌های مستمر دایملر، بنز و میباخ، پایه‌های قدرتمند این کمپانی را پی‌ریزی کرده است.

حاکمیت مرسدس بنز در آلمان!

اگر آلمان را حاکم بی‌چون و چرای خودروسازی در جهان بدانیم، می‌توان مرسدس بنز را حاکم این صنعت در آلمان دانست! این کمپانی اکنون بیش از 30 کارخانه در سراسر جهان دارد که در حدود 173 هزار نفر در آن‌ها مشغول به کار هستند.

در سال 2020 در لیست ارزشمندترین برندهای خودروسازی جهان، مرسدس بنز پس از تویوتا در جایگاه دوم و رقیب هموطن و دیرینه‌اش ب‌ام‌و در جایگاه سوم قرار گرفت.

این کمپانی از نظر میزان تولیدات نیز حرف اول را در آلمان میزند. در سال 2019 مرسدس بنز و ب‌ام‌و به ترتیب با تولید سالانه 2.4 و 2.2 میلیون دستگاه در جایگاه اول و دوم از نظر آمار فروش قرار گرفتند.

یکی دیگر از اقدامات برتر این کمپانی، ساخت پیشرفته‌ترین کارخانه خودروسازی در جهان، با نام «کارخانه 56» است. پروژه کارخانه 56 که عملیات ساخت آن از سال 2018 آغاز شده، مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین کارخانه مرسدس بنز است. از این پروژه که در زمینی به مساحت 220 هزار مترمربع در حال انجام است، به عنوان سومین پروژه بزرگ ساخت در کشور آلمان یاد می‌شود.

قرار است کمپانی مرسدس بنز در این مجموعه به ساخت نسل‌های بعدی سدان کلاس S و همچنین خودروهای الکتریکی و آینده‌نگر خود بپردازد.

کلاس‌بندی خودروهای بنز با نام‌گذاری پیچیده

اگر به تاریخچه شرکت مرسدس بنز نگاه کنیم، خواهیم دید که مرسدس بنز یکی از پیچیده‌ترین سیستم‌های نامگذاری را در بین برندهای مطرح دارد.

خودروهای این برند در کلاس‌بندی‌های مختلفی عرضه می‌شوند که هر یک ویژگی‌های خاصی در خود جای می‌دهند. خودروهای این برند در یک کلاس خاص با اعداد متفاوت از یکدیگر متمایز می‌شوند و تغییر در حروف اول نام مدل، نشان از تفاوت‌های ساختاری مهم دارد.

به این ترتیب، در کلاس‌بندی خودروها نام مدل‌های این کمپانی متشکل از حروف (نهایتا سه حرف) و اعداد هستند. حرف اول مشخص‌کننده کلاس خودرو و عدد پس از آن، حجم موتور تقسیم بر 10 را نشان می‌دهد. اگر حرف L نیز در انتهای نام اضافه شود به این معناست که طول این خودرو از نمونه استاندارد آن بلندتر است. برای مثال S500L خودرویی در کلاس S و با موتور 5 لیتری است که طول آن بلندتر از S500 استاندارد است!

این نوع کلاس‌بندی و نام‌گذاری از دهه 90 میلادی در مرسدس بنز رایج شد. کلاس‌های اصلی خودروهای مرسدس بنز از یک یا دو حرف تشکیل شده‌اند. مدل‌هایی که با سه حرف نام‌گذاری می‌شوند، مدل‌هایی مرکب از دو کلاس مختلف هستند.

مدلهای مفهومی مرسدس بنز؛ طرحی برای آینده

با نگاهی به تاریخچه شرکت مرسدس بنز باید گفت که مرسدس بنز یکی از سردمداران و پیشگامان تحقیق و توسعه فناوری‌های جدید در صنعت خودروسازی است.

یکی از جذاب‌ترین اتفاقاتی در دنیای خودرو برای علاقمندان این عرصه، رونمایی برندهای مختلف از مدل‌های مفهومی جدیدشان است. چرایی ساخت مدل‌های مفهومی برای بسیاری جای سوال دارد. این خودروها که هم در طراحی و هم تکنولوژی فراتر از زمانند، از یک طرف نوعی قدرت نمایی و عرض اندام در فضای تبلیغاتی و از سویی دیگر به نوعی رونمایی از زبان طراحی این شرکت برای محصولات سال‌های آینده‌شان است. کما اینکه بسیاری از تکنولوژی‌هایی که در خودروهای امروزی مشاهده می‌شود، سال‌ها پیش در یک مدل مفهومی ارائه شده بوده است.

یکی از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین‌ها در این عرصه، خودروهای مفهومی شرکت بنز هستند. این خودروها نیز علاوه بر طراحی ظاهری ساختارشکن، هر یک تکنولوژی‌های جذاب و آینده‌نگری را به نمایش گذاشته‌اند.

در سال 2011 کمپانی مرسدس بنز از مدل مفهومی F125 رونمایی کرد. فارغ از بحث طراحی، مهم‌ترین تکنولوژی معرفی شده در این مدل سیستم ارتباط بین خودروها است. این سیستم با به‌کارگیری تکنولوژی پیشرفته و با ارتباط بین وسایل نقلیه‌ای که در شرایط بحرانی نسبت به یکدیگر قرار دارند، احتمال وقوع تصادفات را به شدت کاهش می‌دهد.

بستر استفاده از این فناوری هنوز در بیشتر نقاط جهان فراهم نیست. اما بسیاری از کارشناسان معتقدند با توجه به تمرکز برندهای مختلف بر توسعه این فناوری تا سال 2025 امکان بهره‌برداری از این سیستم‌ها فراهم خواهد بودید در شب

تا پیش از رونمایی از F500 در هیچ وسیله نقلی‌های از اشعه مادون قرمز استفاده نشده بود. در سال 2003 شرکت مرسدس بنز با ارائه تکنولوژی دید در شب در مدل مفهومی F500، یکی دیگر از فناوری‌های خودروهای لوکس را در آینده پایه‌گذاری کرد.

سیستم دید در شب با فراهم آوردن امکان دید تا شعاع 500 متر امکان رانندگی ایمن‌تری را فراهم می‌کند. امروزه این فناوری در خودروهای لوکس کلاس S برند بنز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر فناوری‌هایی که به این تکنولوژی وابسته است می‌توان به سیستم خودران اشاره کرد.د.

فعال شدن سیستم ایمنی پیش از برخورد

کمپانی مرسدس بنز در مدل مفهومی ESF، فناوری پیش از برخورد را معرفی کرد و در سال 2009 در مرسدس بنز کلاس S هیبرید با نام S400 مورد استفاده آزمایشی قرار داد. در این سیستم تمام زوایای خودرو به سنسورهای پیشرفته‌ای مجهز شده‌اند که لحظاتی پیش از وقوع برخورد کیسه‌های هوا و ترمزهای اضطراری را فعال می‌کند.

مدل مفهومی F800 - تاریخچه شرکت مرسدس بنز

شرکت مرسدس بنز از آن دست شرکت‌هایی است که نه تنها اصالت خود را از گذشته تاکنون حفظ کرده است، بلکه همچنان نوآوری‌ها و حرکت رو به جلوی خود را نیز ادامه می‌دهد. درواقع در محصولات این شرکت زبان طراحی مشابهی را در بخش جلوپنجره خودروها مشاهده می‌کنیم که در عین حفظ اصالت سنتی خود، همواره جدیدتر از گذشته نیز خودنمایی می‌کند.

علاوه بر این دنیای خودرو باید خود را مدیون مرسدس بنز بداند؛ چراکه این شرکت آغازگر بسیاری از تحولات این صنعت بوده و تاکنون دستاوردها و نوآوری‌های زیادی را به دنیای فناوری خودرو عرضه داشته است. بماند که خودروهای تولیدی‌اش از کیفیت و عملکرد بالایی برخوردار هستند. درواقع همه این ویژگی‌ها دست به دست هم داده‌اند تا مرسدس بنز به‌عنوان برترین شرکت فعال در صنعت خودرو شناخته شود و محصولاتش همچنان با اصالت و لوکس باشند.






تاریخ : دوشنبه 99/12/11 | 12:11 عصر | نویسنده : رضا بابان | نظرات ()
لطفا از دیگر صفحات نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.