سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

کانسپت الکتریکی لینک اند کو زیرو با مسافت قابل پیمایش 700 کیلومتر معرفی شد

 

لینک اند کو (Lynk & Co) که یکی از برندهای نوپا در جهان خودرو و جزو زیرمجموعه‌های جیلی محسوب می‌شود، از یک کانسپت جدید با نام زیرو (Zero، به معنای صفر) رونمایی کرد.

کانسپت لینک اند کو زیرو در روزهای آتی در نمایشگاه خودروی پکن در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت. همانطور که از نام این کانسپت می‌توان حدس زد، پیشرانه‌ آن تمام الکتریکی و فاقد آلایندگی است. زیرو بر مبنای «پلتفرم تجربه پایدار» (به اختصار SEA) شرکت جیلی توسعه یافته و در واقع پیش‌نمایشی از یک مدل تولیدی در آینده نزدیک را ارائه می‌کند.

 

جدیدترین مفهومی لینک اند کو در استودیوی طراحی کمپانی واقع در گوتنبرگ سوئد خلق شده و می‌توان آن را نسخه هاچ‌بک سدان 03 توصیف کرد. البته این مفهومی به لطف جلوپنجره بسته، دستگیره‌های مخفی‌شونده درها و سپرهای متفاوت به نظر می‌رسد ایرودینامیک بهتری در مقایسه با 03 داشته باشد.

 

علاوه‌بر مواردی که برشمردیم، کانسپت زیرو از رینگ‌های ایرودینامیک، اسپویلر و دیفیوزر عقب نیز سود می‌برد. از لحاظ طراحی این خودروی دنباله روی دیگر اعضای خانواده خود بوده و در همان نگاه نخست به نمای روبرو مشخص می‌شود که با محصولی از لینک اند کو طرف هستیم. در قسمت عقب طراحان برند چینی-سوئدی از روال مرسوم این روزهای دنیا پیروی کرده و چراغ‌های LED را به شکل سرتاسری طراحی کرده‌اند.

 

با آنکه در نمای بیرونی لینک اند کو زیرو ظاهری شبیه به 03 دارد، اما در داخل کابین وضعیت کاملا متفاوت است. این مفهومی در قسمت میانی داشبورد خود از یک نمایشگر بسیار بزرگ برای سیستم اینفوتینمنت بهره می‌برد، فرمان خوش‌فرم آن هم D شکل بوده و کنسول میانی از طراحی منحصر بفردی برخوردار است. پوشش چرمی قسمت‌های مختلف و قطعات تزئینی نورپردازی شده از دیگر ویژگی‌های قابل ذکر کابین هستند.

 

مدیران لینک اند کو معتقدند کانسپت زیرو نمایانگر آن است که این برند چگونه در عرصه خودروهای تمام الکتریکی به یک پیشتاز تبدیل خواهد شد. درباره جزئیات پیشرانه این مفهومی جذاب فعلا اطلاعاتی در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته، اما چینی‌ها ادعا می‌کنند بر اساس استاندارد NEDC امکان پیمایش مسافت 700 کیلومتری با شارژ کامل وجود دارد. با توجه به فاصله معنادار رکوردهای بدست آمده در استاندارد NEDC با شرایط واقعی، انتظار می‌رود این رقم در رانندگی‌های روزمره کمتر از میزان اعلام شده باشد.

همچنین به گفته لینک اند کو شتاب صفر تا صد مفهومی زیرو کمتر از 4 ثانیه بوده و این خودرو از آپدیت نرم‌افزاری از راه دور هم پشتیبانی می‌کند.

 

بد نیست اشاره کنیم شرکت مادر لینک اند کو، یعنی جیلی، اعلام کرده پلتفرم SEA نخستین پلتفرم غیر انحصاری (open source) جهان خواهد بود؛ در نتیجه سایر خودروسازان خواهند توانست از آن در تولید محصولات خود استفاده کنند.

 






تاریخ : چهارشنبه 99/7/9 | 4:8 عصر | نویسنده : رضا بابان | نظرات ()

 

با جنجالی‌ترین محصولات بی ام‌ و آشنا شوید؛ از سری 2 اکتیو تورر تا کفش دلقک!

 

بی‌تردید ب‌ام‌و یکی از تاثیرگذارترین و پرطرفدارترین خودروسازان جهان به شمار می‌رود. این کمپانی آلمانی همواره به تولید خودروهای جذاب و راننده محور شهرت داشته و توانسته با مدل‌هایی چون سری 3 و سری 5 استانداردهای جدیدی را در دو کلاس سدان‌های کامپکت و سایز متوسط تعریف کند.

با آنکه ب‌ام‌و از بدو تاسیس تاکنون به لحاظ طراحی، نوآوری و مهندسی جزو پیشتازان بوده، اما این امر به معنای آن نیست که تمامی محصولاتش کامل و بی‌نقص از آب درآمده و با استقبال بالای مشتریان مواجه شده‌ باشند.

مثل سایر خودروسازان، ب‌ام‌و هم در مقاطعی دچار اشتباهاتی شده و مدل‌هایی را تولید کرده که اصلا درخور پیشینه و وجهه برندش نبوده‌اند. در نوشتار حاضر قصد داریم نگاهی گذرا به این مدل‌ها داشته باشیم. اگر این موضوع برایتان جذابیت دارد، دعوت می‌کنیم با ادامه مطلب همراه ما باشید.

 

ب‌ام‌و سری 2 اکتیو تورر (Active Tourer)

سری 2 اکتیو تورر که از آن تاریخ تا الان روی خط تولید قرار دارد، یک ون کامپکت 5 نفره است. این خودرو بر مبنای پلتفرمی مشترک با کراس‌اوورهای X1 و X2 طراحی شده و در آن نیروی موتور به چرخ‌های محور جلو ارسال می‌شود.

در کنار نسخه استاندارد، ب‌ام‌و نسخه‌ای بزرگ‌تر را با ظرفیت حمل 7 سرنشین تولید می‌کند. این نسخه سری 2 گرن تورر نامگذاری شده است.

 

 

فیس‌لیفت نسل فعلی سری7

فیس‌لیفت سری 7 که سال گذشته رونمایی شد، به دلیل چلوپنجره‌ای بسیار بزرگ و نامتعارف خود تحت شدید‌ترین انتقادها قرار گرفت. این اتفاق در حالی رخ داد که پیش‌تر جلوپنجره بزرگ شاسی‌بلند فول‌سایز X7، به سوژه‌ای طنز در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده بود.


ب‌ام‌و سری 7 اتاق E65

سری 7 اتاق E65 در سال 2008 بازنشسته شد. با گذشت 12 سال از آن تاریخ، اکنون دو نگرش نسبت به طراحی جنجالی این نسل وجود دارد. بعضی بر این باور هستند که نبوغ کریس بنگل فراتر از آن دوره بود، اما دسته مقابل ترجیح می‌دهند سری 7 اتاق E65 را یک فاجعه طراحی دانسته و آن را از ذهن خود Shift + Delete کنند!


ب‌ام‌و i3

ب‌ام‌و با رونمایی از نسخه تولیدی i3 در سال 2013 سر و صدای زیادی برپا کرد. این خودرو که از سازه و بدنه‌ای از جنس فیبر کربن پلیمری تقویت شده برخوردار است، در همان بدو ورود به بازار توانست جوایز متعددی را کسب کند. اما اندکی بعد i3 هم به خاطر طراحی زشت و مسافت قابل پیمایش محدود با انتقاداتی روبرو شد.


ب‌ام‌و M3 اتاق F80

در سال 2015 ب‌ام‌و M3 را به جای موتور شش سیلندر خطی تنفس طبیعی، با موتور توربوشارژ راهی بازار کرد. این مساله اصلا به مذاق طرفداران خودروساز باواریایی خوش نیامد. بدتر آنکه ب‌ام‌و برای تزریق هیجان به راننده، به پخش صدای مصنوعی از بلندگوهای داخل کابین متوسل شده بود که این امر هم بیش از پیش خشم طرفداران را در پی داشت.


ب‌ام‌و X5

وقتی یک شرکت با خودروهای پرفورمنس خود شناخته می‌شود، رو آوردن به تولید مدل‌های شاسی‌بلند می‌تواند یک ریسک بزرگ باشد. هنگام معرفی X5، ب‌ام‌و باز هم با انتقادهای زیادی روبرو شد، چرا که علاقه‌مندان اعتقاد داشتند یک خودروی شاسی‌بلند به دلیل ارتفاع بلندتر از سطح زمین، وزن سنگین و انتقال قدرت به هر دو محور با روح محصولات برخاسته از باواریا همخوانی ندارد.


شاسی‌بلند X5 همانند نوک یک قله یخی برای باواریایی‌ها بود، پس از این خودرو، ب‌ام‌و به تدریج شاسی‌بلندهای دیگری را به سبد محصولات خود اضافه کرد و اینک بخش چشمگیری از سود کمپانی، از فروش این مدل‌ها حاصل می‌شود.

 

ب‌ام‌و X6

ب‌ام‌و با معرفی X6 در سال 2008 پایه‌گذار کلاس شاسی‌بلندهای کوپه شد. هر چند این مدل در مقایسه با X5 جذاب‌تر دیده می‌شود، اما از نظر فضای داخلی و میزان کاربرد، در سطحی پایین‌تر قرار می‌گیرد.


در هر حال، ب‌ام‌و با تولید X6 وارد قمار بزرگی شد، قماری که البته نتیجه آن کاملا دلچسب و شیرین از آب درآمد! شاید بدانید پس از استقبال گسترده از X6، سایر خودروسازان به پیروی از ب‌ام‌و، تولید شاسی‌بلندهای کوپه را در دستور کار قرار دادند.


ب‌ام‌و Z3 M کوپه

زمان ورود Z3 M کوپه به بازار در سال 1997، این خودرو باعث اختلاف نظر در بین طرفداران ب‌ام‌و شد. در آن مقطع مدل‌های قدرتمند و سریع ب‌ام‌و ظاهری سر به زیر و آرام داشتند، اما Z3 M کوپه از طراحی خشن‌تری برخوردار بود؛ این خودرو از موتور شش سیلندر خطی S54 که اکنون در حکم یک افسانه است، بهره می‌برد.

با آنکه به نظر می‌رسید Z3 M فاکتورهای لازم برای فتح بازار را دارد و سود سرشاری را نصیب باواریایی‌ها خواهد کرد، اما نتوانست در جذب مشتریان چندان موفق عمل کند. نکته جالب و خنده‌دار اینکه این خودرو به علت طراحی عجیب خود به «کفش دلقک» معروف شده بود! طبق آمار ب‌ام‌و تنها 1,112 دستگاه Z3 M تولید کرده؛ نمونه‌های سالم و تمیز این اتومبیل خاص قیمتی بین 30 الی 50 هزار دلار دارند.






تاریخ : چهارشنبه 99/7/9 | 3:28 عصر | نویسنده : رضا بابان | نظرات ()
صفحه اصلی |        
لطفا از دیگر صفحات نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.